Choroby przenoszone drogą płciową – poznaj najważniejsze objawy

W dzisiejszych czasach choroby przenoszone drogą płciową są powszechnym zjawiskiem. Ważna jest zatem odpowiednia edukacja z zakresu ich unikania oraz ewentualnych objawów. Wiedza ta jest niezbędna, aby móc zadbać o swoje zdrowie. Mimo iż temat nadal uchodzi za wstydliwy, to warto przełamywać tabu oraz edukować, zwłaszcza młode osoby.
testy na choroby weneryczne

Choroba weneryczna – co oznacza to pojęcie?

Choroba weneryczne to przestarzałe określenie chorób przenoszonych drogą płciową, które oznacza schorzenia zakaźne, gdzie do transmisji patogenu dochodzi na drodze kontaktów seksualnych. Najbardziej narażone są osoby, które współżyją z wieloma partnerami bez użycia barierowych środków antykoncepcyjnych.

Jakie choroby przenoszone drogą płciową wyróżniamy?

Choroby przenoszone drogą płciową można podzielić na:

Wymienione choroby charakteryzują się różnym przebiegiem.

Bardziej szczegółowa lista objawów dla najczęściej występujących chorób przedstawia się następująco:

para u lekarza

Choroby przenoszone drogą płciową – objawy

Objawy chorób przenoszonych drogą płciową są różnorodne. Część zakażeń jest wyleczalna, inne wymagają terapii, jednak wyeliminowanie czynnika etiologicznego nie jest możliwe. Choroby przenoszone drogą płciową – objawy ogólne:

Sposoby leczenia chorób przenoszonych drogą płciową

W zależności od rozpoznanej choroby lekarz wdraża stosowne leczenie. Najczęściej jest to antybiotykoterapia, która stosowana jest w takich schorzeniach jak: kiła, chlamydia, rzeżączka czy wrzód miękki. Najtrudniejsze do wyleczenia są choroby o podłożu wirusowym. W tym przypadku objawy mogą występować aż do śmierci pacjenta. Lekarz często wdraża również leki przeciwwirusowe, kurację objawowe oraz środki stosowaną miejscowo.

Jakie mogą być skutki nieleczonych chorób przenoszonych drogą płciową?

W sytuacji, kiedy zakażenie jest bagatelizowane, wówczas może dojść do licznych i poważnych konsekwencji zdrowotnych. Nieleczone choroby przenoszone drogą płciową będą skutkować występowaniem uciążliwych objawów oraz pogorszeniem się komfortu życia, w tym także seksualnego. Dodatkowo mogą prowadzić do niepłodności. Część chorób, np. kiła, która nie będzie leczona, rozszerzy się na cały organizm, powodując ciężkie uszkodzenia narządów.

Profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową

Zapobieganie chorobom przenoszonym drogą płciową, to przede wszystkim odpowiednia edukacja wszystkich osób jeszcze przed rozpoczęciem współżycia seksualnego. To również budowanie świadomości oraz zwracanie uwagi na powagę schorzeń i zagrożenia, jakie z nich wynikają. Skuteczną ochroną jest również unikanie kontaktu seksualnego z zakażoną osobą. Z racji, iż nie zawsze jest to oczywiste, warto pamiętać o zabezpieczeniu, czyli prezerwatywach.

Ryzyko zakażenia można skutecznie zniwelować, poprzez odpowiednie zabezpieczenie oraz unikanie ryzykownych kontaktów seksualnych. Ważna jest zarówno sama profilaktyka, jak i wykonywanie stosownych badań.

Przeczytaj także: infekcje intymne oraz antykoncepcja dla nastolatków.